Vår verksamhet styrs av ett antal policyer, interna krav, lagar, regler och rutiner. Alla medarbetare och kunder ska vara väl förtrogna med dessa och förutsättas följa dem. Om det förekommer oegentligheter eller lagar och regler som överträds inom vår verksamhet kan det leda till betydande risker för både verksamheten samt våra kunder och medarbetare. Denna visselblåsarpolicy är framtagen för att tydliggöra vår intention om öppenhet och delaktighet från våra medarbetare när så inte är fallet, eller om något inte fungerar på ett lämpligt sätt. Därför är det viktigt att vi i vår kultur ser det som självklart att reagera, agerar och rapporterar sådan information så att vi kan identifiera, utreda och förhindra detta i framtiden.

Därför uppmuntrar vi våra medarbetare, kunder och andra intressenter som berörs av vår verksamhet, att rapportera missförhållanden, överträdelser och oegentligheter som upptäcks. Denna policy baseras också på den lagstiftning som finns, både utifrån EUs visselblåsardirektiv samt svensk lagstiftning, genom att den som larmar, dvs visselblåsaren, ska skyddas.

En visselblåsare är en person som slår larm om att det förekommer, riskerar att förekomma eller förekommit någon form av missförhållanden, överträdelser eller oegentligheter inom verksamheten som kan innebära skada för vår verksamhet, enskilda personer eller våra intressenter. Alla ska känna sig trygga med att rapportera utan rädsla för repressalier, dvs former av straff för att man larmat.

Omfattning – Vilka omfattas av skyddet och kan rapportera?

Denna policy vänder sig till de som både i sin anställning, kunder eller på annat sätt har en direkt koppling till vår verksamhet.

Skyddet gäller personer som har fått del av eller inhämtat informationen under tiden man varit kopplad till verksamheten. Information man fått del av innan man börjat i verksamheten, under tiden eller efter att man har slutat i verksamheten. Skyddet gäller även för personer som bistår den rapporterande personen till exempel fackligt ombud, skyddsombud.

Om du vill rapportera – vart kan du vända dig?

En förutsättning för att omfattas av skyddet är att rapporteringen sker i enlighet med de rutiner vi har och som specificeras här nedan.

Som visselblåsare kan du rapportera ett missförhållande på följande sätt. Klicka på länken och följ instruktionerna.

https://secure.whistlecase.se/lakritsroten

Gör så här:

  • Beskriv ärendet så ingående som möjligt, och namnge personer som har mer information eller på annat sätt kan vara relevanta för vidare utredning.
  • Inom 7 dagar ska en bekräftelse på mottagandet av ärendet skickas.
  • Alla ärenden som rapporteras via visselblåsarrutinen blir föremål för någon form av utredning, antingen internt, externt eller båda delarna. Är det brådskande kan åtgärder ske innan en fullständig utredning genomförs.
  • Visselblåsaren får lämplig information om hur utredningen fortskrider senast inom 3 månader. Kan också bli kontaktad för mer information när så behövs.

Konfidentialitet och anonymitet

Den rapporterande personen, visselblåsaren, har rätt att vara anonym, om så begärs, och så långt det bara är möjligt. Återkoppling i ärendet kan dock inte ges till helt anonyma anmälningar utan avsändare. Skyddet i lagen gäller oavsett om den rapporterande personen är anonym eller blir identifierad i ett senare skede i processen. Ett röjande av en visselblåsares identitet kan ske endast om det anses nödvändigt, till exempel till polis eller myndigheter. Innan det i så fall sker ska personen få information om detta, såvida det inte finns starka skäl mot det.