lakritsroten logotyp

1. ORDER OCH LEVERANS

Orderbekräftelse:
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i beställningen bör du omedelbart kontakta oss via e-post till info@lakritsroten.se. Uppge vad som är fel samt ditt ordernummer. Har du inte fått någon orderbekräftelse så har ordern inte kommit in till oss, vänligen kontrollera din skräppost. Saknas orderbekräftelse även i skräpposten? Kontakta vår kundtjänst.

Vår kundtjänst har öppettider:
Måndag – Fredag: kl 13:00 – 17:00 (helgfria vardagar)
Lördag – Söndag: Stängt

Fraktkostnad:
Vi erbjuder fri frakt på alla ordrar över 250 kr. För ordrar under 250 kr tillkommer en fraktkostnad mellan 39-59 kr beroende på valt alternativ. Notera att du behöver lägga produkter för minst 100 kr i varukorgen för att kunna genomföra ett köp.

Beräknad leveranstid:
Ordinarie leveranstid är två till fyra arbetsdagar från oss, plus transportörens leveranstid (ca 1-2 dagar). Inför och under högtider kan leveranstiden från oss öka upp till 5 arbetsdagar. Har du frågor kring din order, maila till info@lakritsroten.se. Vänligen uppge ditt ordernummer vid kontakt.

Fakturaavgift:
Ingen fakturaavgift (0kr) tas ut i konsumentkassan (Kassa) eller företagskassan (30-dagars faktura).

Större leveranser:
Vid köp över 5000 kr kan leveransen ta mellan 3-5 arbetsdagar.

Våra fraktsätt:
För att kunna erbjuda våra kunder trygg och snabb leverans inom Sverige har vi knutit samarbetsavtal med noggrant utvalda speditörer, däribland Budbee, DHL och PostNord. En variation av olika leveransalternativ finns tillgängliga baserat på vald leveransadress – uppge ditt postnummer i kassan för att se tillgängliga alternativ. När ett paket är ute för leverans är våra logistikpartners huvudsakligt ansvariga för dina varor.

Du kommer att bli aviserad av vald speditör när ditt paket är ute för leverans och redo för upphämtning. Paketet som levereras till utlämningsställe eller paketskåp kan hämtas ut efter avisering via sms, e-post eller brev under dess öppettider.

För Budbee: Du kan följa din order i Budbees app (länk till App Store och Google Play) eller på Budbees hemsida.
För DHL:
Du kan följa din order via spårbart kollinummer på DHLs hemsida eller ringa 0771-34 53 45 för mer info.
För Postnord: Du kan spåra din försändelse på PostNords hemsida, i PostNords app (länk till App Store och Google Play) eller ring 0771-33 33 10 för mer info.

Skulle din order ej vara möjligt att skicka som vanligt postpaket pga. exempelvis övertrasserad viktgräns, så kommer vi att kontakta dig för att diskutera alternativa fraktlösningar.

Lakritsroten levererar för närvarande endast inom Sverige.

Förseningar:
Lakritsroten strävar alltid efter att se till så att våra kunder får sina ordrar levererad enligt önskemål och kommunicerad tidsram. Tyvärr kan oförutsedda förseningar stundvis uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Lakritsroten ansvarar inte för våra speditörers eventuella förseningar.

Ej uthämtat paket:
Paket ligger kvar i sju dagar hos utlämningsställe, och i tre dagar i paketskåp, innan det returneras till oss. Om upphämtning av paket uteblir så förbehåller sig Lakritsroten rätten att debitera 100 kr för merkostnader som olägenheten medför, utöver debitering för det totala ordervärdet på köpta varor som räknas, då dessa anses förbrukade när de lämnat Lakritsroten och måste kasseras. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av köp.

Information om skadat god(i)s:
Har paketet yttre synliga/uppenbara skador när du hämtar ut det? Anmäl olägenheten direkt vid utlämningsställe, alternativt be det aktuella ombudet att upprätta en skadeanmälan. Är paketet helt på utsidan, men trasigt på insidan? Kontakta Lakritsroten direkt: info@lakritsroten.se. Vänligen uppge ordernummer samt kolli-ID för att vi ska kunna utföra bästa tänkbara service!

Öppet köp och ångerrätt:
I Sverige tillgodoräknas ingen ångerrätt på livsmedel, då livsmedel är ett undantag i lagen. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämnden (arn.se). För sortiment inom grupperna ”Kropp & Själ” och ”Litteratur” tillfaller 14 dagars ångerrätt i enlighet med bestämmelser för distansköp. Varan skall då alltid returneras i obruten förpackning och i ursprungligt skick.  Lakritsroten förbehåller sig rätten att debitera 100 kr i avgift för returfraktkostnad och hantering vid retur.

Information om reklamation:
Meddela oss via mail varför du inte godtar varan samt ange på vilket sätt varan anses defekt eller felaktig på info@lakritsroten.se. Vänligen bifoga bild/bilder på varan/varorna. Uppge ordernummer samt kontaktuppgifter så återkopplar vi så snart som möjligt för att kunna hjälpa dig vidare. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämnden (arn.se).

 

2. BETALSÄTT

För att säkerställa en smidig upplevelse för våra kunder online så använder vi oss av Klarna Checkout. Med Klarna Checkout så är faktura det förvalda betalningsalternativet i kassan, men du kan givetvis välja andra alternativ, såsom betalning med kort, swish eller direktbetalning via bank. I Klarna Checkout erbjuds alltid kostnadsfria betalningsalternativ, helt utan vanlig fakturaavgift.

Så här enkelt fungerar Klarna Checkout:
Med Klarna Checkout fyller du i dina kontaktuppgifter så som e-postadress, postnummer, personnummer etc. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan köptillfällen och kunder, men gemensamt för samtliga är enkelhet och säkerhet.

Kreditupplysningar tas aldrig direkt i Klarna Checkout, utan endast vid behov beroende på valt betalningsalternativ. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig.

Klarna Shipping Assistans uppvisar tillgängliga fraktalternativ efter postnummervalidering baserat på angivet postnummer till leveransadress.

Klarna Checkout uppvisar för dig tillgängliga betalningsalternativ, så som faktura, kort, swish eller direktbetalning. Vilka alternativ du erbjuds kan växla. Du kan på eget initiativ välja till att skydda din användning av Klarna Checkout ytterligare med en PIN-kod.

Klicka här för att läsa med om Klarna Checkout och dess användarvillkor.

 

3. INTEGRITETSPOLICY

Personuppgifter:
Lakritsroten ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). När du gör ett köp godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att vi skall kunna behandla din order och genomföra köpet samt att bidra med relevanta uppdateringar kring status på din order. Denna behandling är nödvändig för att vi ska uppfylla Lakritsrotens ABs avtal med dig. De uppgifter som behandlas är

  • Identitetsuppgifter – Namn, Kundnummer, Personnummer
  • Kontaktuppgifter – Adress, E-postadress och Telefonnummer
  • Kundengagemang – Uppgifter om vilka produkter du handlat

Enligt Dataskyddsförordningen har du rätt att begära ut den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller ta bort. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Lakritsroten AB om inget annat anges.

För att uppfylla ändamålen med vår behandling av dina personuppgifter delar vi dina personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster till oss, t.ex. för att hantera utskick och leverans av dina varor eller tillhandahålla vissa system. Dessa företag får endast behandla dina personuppgifter enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte använda dina uppgifter för något annat än detta. Vissa tjänste- eller betaltjänstleverantörer kan komma att befinna sig utanför EU/EES. Lakritsroten överför aldrig några uppgifter utanför EU/EES utan att ha vidtagit lämpliga säkerhetsåtgärder.

Kommunikation & erbjudanden:
Vi på Lakritsroten strävar alltid efter att lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi på Lakritsroten dina uppgifter i syfte att kommunicera personlig och relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra varor i olika kanaler, t.ex e-post och sms.

För att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig så analyseras uppgifter som vi har samlat in om dig på olika sätt – Detta görs bland annat genom att sortera kunder i olika kundsegment baserat på engagemang. Genom att ingå ett avtal med Lakritsroten AB samtycker du enligt marknadsföringslagen till vår elektroniska marknadsföring. Dessa uppgifter behandlas för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera relevanta och personliga erbjudanden samt information till dig som kund. Du har rätt att när som helst avregistrera dig från dessa utskick genom att avregistrera dig från framtida utskick.

 

4. COOKIES

Lakritsroten använder cookies. En cookie eller kaka är en liten textfil som sparas i din webbläsare. Enligt Svensk lag har företag skyldighet att informera om användningen av cookies samt i vilket syfte de används.

Lakritsroten använder cookies för att kunna ge dig som besökare en bättre upplevelse. Vi lagrar viss statistik och följer besökares navigering på hemsidan för att med hjälp av den datan möjliggöra en ännu bättre upplevelse och uppvisa mer relevant information. Cookies är en grundsten för intressebaserad reklam. De säkerställer att de annonser du exponeras för är av högre relevans för dig baserat på innehållet på de webbsidor du besökt och hur du har interagerat med dessa.

 

5. ÖVRIGT

Lakritsprovning: Vid av-/ombokning av bokad lakritsprovning gäller ånger- och återköpsrätt fram till 72h innan provningen startat. Ordrar som avbokas därefter debiteras till fullo.

Vid tvist: Vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (arn.se).

Produkter i lager: Alla produkter som finns på hemsidan skall finnas i lager. Om annat skulle gälla informerar vi dig.

Under 18 år? Är du under 18 år måste du ha målmans underskrift för att handla i butiken.

Force Majeure: Vi accepterar inget ansvar för förseningar/ fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/ produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/ förlust som kan uppstå för kund.