Köpvillkor

1. FRAKT

Orderbekräftelse:
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i beställningen bör du omedelbart kontakta oss via e-post till info@lakritsroten.se– ange vad som är fel och kom ihåg att uppge ordernumret som hör till ordern! Har du inte fått någon orderbekräftelse så har ordern inte kommit in till oss – kolla din skräppost eller ta kontakt med oss så hjälper vi dig.

Fraktkostnad:
29 kr inom Sverige. Fri frakt för alla beställningar över 499kr.

Beräknad leveranstid:
1-3 dagar (Företag 1-5 dagar)

Fakturaavgift:
Ingen (0kr) fakturaavgift tas ut i konsumentkassan (Kassa) eller företagskassan (30-dagars faktura).

Större leveranser:
Vid köp över 5000 kr kan leveransen ta mellan 1-5 dagar.

Våra fraktsätt:
Vi sammarbetar med DHL & PostNord vilket är tryggt och snabbt inom Sverige. Paketet levereras till ditt närmaste DHL Service Point-ombud alternativt ett ombud som samarbetar med PostNord, och du hämtar ut det på en tid som passar dig, efter att du blivit aviserad via sms, e-post eller brev.

(Skulle din order överstiga möjligheten för att skicka som paket pga tex övervikt, kontaktar vi dig innan vi skickar, för andra alternativa fraktlösningar.)

Länder:
Lakritsroten levererar endast inom Sverige.

Förseningar:
Vi gör vårt bästa för att leverera i tid. Tyvärr uppstår ibland förseningar. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och resarverar oss alltid för försenignar. Om det sker förseningar från Lakritsrotens butik så meddelar vi dig direkt.

Ej uthämtat paket:
Om leveransen inte blir uthämtad debiterar vi dig 100:- för merkostnader som det medför oss samt blir du debiterad för varorna som vi kasserar. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av köp.

Hämta i butik:
Har du valt att hämta ut ditt paket i någon av våra butiker så gäller din order 1 vecka – Sedan makuleras din order.

Information om skadat god(i)s:
Är paketets yttre skadat när du hämtar ut det? Anmäl det direkt på plats, alternativ meddela ombudet för att göra skadeanmälan.

Är paketet helt på utsidan, men trasigt på insidan? Då kan du maila oss direkt! info@lakritsroten.se. Ange både ordernummer och kolli-id!

Öppetköp och ångerrätt:
I Sverige har man ingen ångerrätt på livsmedel, som är ett undtag i lagen. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se). Sortiment grupperna ”Kropp & Själ” och ”Litteratur” gäller 14dagars ångerrätt. Vid provningar gäller ångerrätt till 72h innan provningen startat.

Information om reklamation:
Meddela oss via mail varför du inte godtar varan samt ange på vilket sätt du anser att varan är felaktig på info@lakritsroten.se. (Har du möjlighet att maila bild är det alltid ett plus!). Ange ordernummer och gärna telefonnummer till dig så kontaktar vi dig så snart som möjligt för att kunna hjälpa dig på bästa sätt! Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se).

 

2. BETALSÄTT

För att göra det så enkelt och smidigt för dig så använder vi oss av Klarna Checkout. Med Klarna Checkout så är faktura förvalt i kassan men du kan givetvis fritt välja andra alternativ såsom betlaning med kort eller direktbetalning via bank. Med Klarna Checkout så har du heller ingen vanlig faktura avgift utan alla betalsätt är kostnadsfria.

Så här enkelt fungerar Klarna Checkout:
Med Klarna Checkout fyller du endast i top of mind information såsom email, personnummer etc. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifierng kan variera mellan olika köptillfällen och kunder men gemensamt för alla tillfällen är enkelhet och säkerhet.

Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig,
tex banker.

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig dvs faktura, kort eller direktbetalning via bank. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.
Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Klarna Checkout användarvillkor Klicka här

 

3. ÖVRIGT

Personuppgifter:
Lakritsroten ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). När du gör ett köp godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att vi skall kunna behandla din order och genomföra köpet samt att bidra med relevanta uppdateringar kring status på din order. Denna behandling är nödvändig för att vi ska uppfylla Lakritsrotens ABs avtal med dig. De uppgifter som behandlas är

  • Identitetsuppgifter – Namn, Kundnummer, Personnummer
  • Kontaktuppgifter – Adress. E-postadress och Telefonnummer
  • Kundengagemang –  Uppgifter om vilka produkter du handlat

Enligt Dataskyddsförordningen har du rätt att begära ut den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller ta bort. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Lakritsroten AB om inget annat anges.

Kommunikation & erbjudanden
Vi på Lakritsroten strävar alltid efter att lämna  rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi på Lakritsroten dina uppgifter i syfte att kommunicera personlig och relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra varor i olika kanaler, t.ex E-post & SMS.

För att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig så analyseras uppgifter som vi har samlat in om dig på olika sätt – Detta görs bland annat genom att sortera kunder i olika kundsegment baserat på engagemang. Genom att ingå ett avtal med Lakritsroten AB samtycker du enligt marknadsföringslagen till vår elektroniska marknadsföring. Dessa uppgifter behandlas för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera relevanta och personliga erbjudanden samt information till dig som kund. Du har rätt att när som helst avregistrera dig från dessa utskick genom att avregistrera dig från framtida utskick.

Vid tvist:
Vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (www.arn.se).

Produkter i lager:
Alla produkter som finns på hemsidan skall finnas i lagret. Om annat skulle gälla informerar vi dig.
Under 18 år?
Är du under 18år måste du ha målmans underskrift för att handla i butiken.

Force majeure:
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/ fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/ produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/ förlust som kan uppstå för kund.